Πέμπτη 23 Ιουνίου 2016

Οι δεσμεύσεις του Πατριάρχη και η παρέμβαση του Ναυπάκτου για τις Νέες Χώρες

«Δίνω ενώπιον όλου το ιερού Σώματος την διαβεβαίωσιν οτι το Οικουμενικόν Πατριαρχείον θα συνεχίσει το σημερινό καθεστώς». Αυτή είναι μια από τις φράσεις που χρησιμοποίησε ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ. Βαρθολομαίος κατά την χθεσινή συνεδρίαση της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου που προκάλεσε ιδιαίτερη ικανοποίηση στην Εκκλησία της Ελλάδος.
Ο Οικουμενικός Πατριάρχης ξεκαθάρισε πως το θέμα της Αυτονομίας έχει κλείσει για τις Νέες Χώρες «Μην έχετε καμίαν σκέψιν εις αυτό το σημείο οτι το Οικουμενικόν Πατριαρχείον προτίθεται τώρα ή αργότερα να δώσει αυτονομίαν εις τα Νέας Χώρας. Δεν υπάρχει. Σας το διαβεβαιώ» είπε.
Σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές του orthodoxia.info ο Πατριάρχης φέρεται να είπε προς την αντιπροσωπεία της Εκκλησίας της Ελλάδος πως δεν έχει «πονηρές σκέψεις» ξεκαθαρίζοντας πως δεν έχει καμία πρόθεση να αλλάξει το καθεστώς καθησυχάζοντας τον Αρχιεπίσκοπο και τους συνοδούς του λέγοντας πως «Δεν υπάρχει κανένας λόγος ανησυχίας».
Τα σενάρια περί σκέψεων παροχής αυτονομίας στις Μητροπόλεις που βρίσκονται στις περιοχές που συνηθίσαμε να αποκαλούμε «Νέες Χώρες» θορύβησαν και ενόχλησαν ιδιαίτερα την Εκκλησία της Ελλάδος και η προσπάθεια του Οικουμενικού Πατριάρχη να «σβήσει» κάθε σκιά ήταν σαφής.

«Το Οικουμενικόν Πατριαρχείον δεν έχει καμιάν σκέψιν περί αυτονομίας εις την περιοχήν των Νέων Χωρών. Δεν πέρασε κατά το δη λεγόμενον ούτε από την άκρη του μυαλού μας» είπε χαρακτηριστικά ο Πατριάρχης που ξεκαθάρισε παράλληλα πως οι Μητροπόλεις αυτές παραμένουν στο Οικουμενικό Πατριαρχείο.
«Οι Νέες Χώρες, το λέω δια πολλοστή φορά δια το Οικουμενικόν Πατριαρχείον είναι δικές του επαρχίες. Πνευματικώς και Κανονικώς υπάγονται εις το Οικουμενικόν Πατριαρχείον… Διοικητικώς υπάγονται οι Μητροπόλεις αυτές εις την Εκκλησίαν της Ελλάδος και δεν υπάρχει καμία αντίρρηση».
Η δημόσια και απόλυτη δέσμευση αυτή του Πατριάρχη αιφνιδίασε τόσο κληρικούς του Οικουμενικού Πατριαρχείου όσο και της Εκκλησίας της Ελλάδος που δεν περίμεναν μια τόσο ξεκάθαρη θέση του Πατριάρχη για το θέμα.
Μέχρι πριν από μερικές εβδομάδες στην Αθήνα θεωρούσαν πως μέσω του κειμένου για το «Αυτόνομο εν τη Εκκλησία» θα γινόταν η «επίθεση» της Κωνσταντινούπολης στις Νέες Χώρες. Στο Φανάρι αντίστοιχα, ορισμένοι κύκλοι θεωρούσαν το κείμενο αυτό «χρήσιμο εργαλείο» για την οριστική λύση του ζητήματος που έχει φέρει ουκ ολίγες φορές τις δυο Εκκλησίες απέναντι.

Η ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΝΑΥΠΑΚΤΟΥ

Ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα και καθοριστική για την συζήτηση γύρω από το θέμα των σχέσεων Εκκλησίας της Ελλάδος και Οικουμενικού Πατριαρχείου, ήταν η παρέμβαση του μητροπολίτη Ναυπάκτου κ. Ιερόθεου, που όπως αποκαλύπτει το orthodoxia.info έθεσε εμμέσως πλην σαφώς το θέμα του εκπροσώπου του Πατριαρχείου στην Αθήνα.
«Για να αίρωνται οι τυχόν καχυποψίες, νομίζω θα ήταν πάρα πολύ σημαντικό να μην υπεισέρχωνται τρίτοι στις σχέσεις Σας με τον Μακαριώτατο Αρχιεπίσκοπο Αθηνών. Οπότε οποιοδήποτε πρόβλημα αναφύεται, να επιλύεται με ένα τηλεφώνημα ή με μια επικοινωνία, ώστε να μην υφέρπουν αυτές οι αποσχιστικές και αυτονομιστικές έξωθεν δυνάμεις που δυστυχώς πολλές φορές τις εκμεταλλεύονται φιλοπρωτεύοντες Κληρικοί» είπε με νόημα ο κ. Ιερόθεος.
Αναλυτικότερα, η παρέμβαση του μητροπολίτη Ναυπάκτου έχει ως εξής:
«Ήθελα να στηρίξω την άποψη του Μακαριωτάτου, ότι δεν επρόκειτο για μια καχυποψία της Εκκλησίας της Ελλάδος, αλλά για το ότι σε διάφορες εκκλησιαστικές περιοχές μπορεί να δημιουργηθούν, όπως το είπε, αποσχιστικές και αυτόνομες τάσεις από κάποιους φιλοπρωτεύοντες Κληρικούς. Επομένως αυτό δεν αναφερόταν στο Οικουμενικό Πατριαρχείο.
Ο π. Γεώργιος Φλωρόφσκι έχει πεί ότι συνδέεται πολύ στενά η ιστορία με την θεολογία, και πολλές φορές αναμειγνύεται και η θεολογία με την πολιτική. Υπάρχουν εξωγενείς παράγοντες οι οποίοι επιδιώκουν να δημιουργήσουν προβλήματα στις σχέσεις κάθε Εκκλησίας με άλλες Εκκλησίες. Γι’ αυτό ετέθη αυτό το θέμα.
Γνωρίζουμε, όμως, την δική Σας αγάπη και τον σεβασμό που έχετε και προς την Εκκλησία μας. Αλλά γνωρίζετε και Σείς την αγάπη και τον σεβασμό τον οποίον έχουμε απέναντί Σας και ξέρετε ότι πολλοί από μας, και εγώ, σε περιόδους δύσκολες στηρίξαμε το Οικουμενικό Πατριαρχείο.
Εμείς θεωρούμε στην Εκκλησία της Ελλάδος μεγάλη ευλογία από τον Θεό ότι είμαστε, όπως μας αποκαλείτε, αδελφή Εκκλησία, αλλά ταυτόχρονα είμαστε και πρωτότοκη θυγατέρα, θυγατέρα της Πρωτοθρόνου της Ορθοδόξου Εκκλησίας. Και έχουμε αυτήν την ποικιλότροπη επικοινωνία.
Μεγαλώσαμε σε μια ιδιαίτερη σχολή, τουλάχιστον εγώ, στην σχολή του Μητροπολίτου Ιωαννίνων Θεοκλήτου, ο οποίος θεωρούσε ευλογία ότι στην Εκκλησία της Ελλάδος έχουμε το αρχαίο συνοδικό σύστημα, πάντοτε σε συνεργασία με το Οικουμενικό Πατριαρχείο.
Θυμάμαι το 1999 που είχατε έλθη, Παναγιώτατε, στην Αθήνα, είχατε πεί εντός της Ιεραρχίας ακριβώς αυτό που είπατε τώρα, ότι δεν ζητούμε τίποτε, δεν παραχωρούμε τίποτε, δεν θέλουμε καμμία τροποποίηση και αλλαγή.
Έχετε την σοφία και την διάκριση, και παρακολουθούμε και αυτές τις ημέρες τον τρόπο με τον οποίον ενεργείτε, την νηφαλιότητα την οποία έχετε, την ψυχραιμία την οποίαν έχετε, και τον σεβασμό σε όλες τις προτάσεις που τίθενται.
Γνωρίζουμε ότι στην θεολογική γλώσσα υπάρχει ένας όρος που λέγεται συνέργεια, θεολογική συνέργεια, ο Θεός είναι ο ενεργών και ο άνθρωπος ο συνεργών. Και εκείνο που εγώ θα παρακαλούσα, και νομίζω και εξ ονόματος πολλών αδελφών, είναι αυτός ο υπέροχος θεολογικός λόγος να εφαρμόζεται σε όλες τις πράξεις της Εκκλησίας μας, και για να αίρωνται οι τυχόν καχυποψίες, νομίζω θα ήταν πάρα πολύ σημαντικό να μην υπεισέρχωνται τρίτοι στις σχέσεις Σας με τον Μακαριώτατο Αρχιεπίσκοπο Αθηνών. Οπότε οποιοδήποτε πρόβλημα αναφύεται, να επιλύεται με ένα τηλεφώνημα ή με μια επικοινωνία, ώστε να μην υφέρπουν αυτές οι αποσχιστικές και αυτονομιστικές έξωθεν δυνάμεις που δυστυχώς πολλές φορές τις εκμεταλλεύονται φιλοπρωτεύοντες Κληρικοί.
Εμείς σεβόμαστε το Οικουμενικό Πατριαρχείο και, αν μου επιτρέπεται να πω, σεβόμαστε ιδιαιτέρως Εσάς».

ΠΩΣ Η ΑΠΟΥΣΙΑ ΤΗΣ ΡΩΣΙΑΣ ΕΦΕΡΕ ΤΗΝ ΕΙΡΗΝΗ ΣΤΙΣ ΝΕΕΣ ΧΩΡΕΣ

Μέχρι πριν από μερικές εβδομάδες ακόμη και οι πλέον συγκρατημένοι παρατηρητές των εκκλησιαστικών εξελίξεων θεωρούσαν πως το ζήτημα των Νέων Χωρών ήταν σε κατάσταση «ώριμου φρούτου». Η σύγκρουση θεωρείτο δεδομένη. Οι μόνες διαφορετικές προσεγγίσεις ήταν στο πότε θα συνέβαιναν τα γεγονότα με τους περισσότερους ωστόσο να τοποθετούν στο κέντρο των εξελίξεων την διαδοχή στη Μητρόπολη Θεσσαλονίκης όποτε αυτή προκύψει.
Όλα αυτά θεωρούνταν δεδομένα, μέχρι τη στιγμή που η ισχυρή Εκκλησία της Ρωσίας αποφάσισε να κάνει την μεγάλη κίνηση. Πίσω από την άρνηση της να συμμετάσχει στην Αγία και Μεγάλη Σύνοδο όλοι πλέον αναγνωρίζουν την ύπαρξη ευθείας αμφισβήτησης του ρόλου του Οικουμενικού Πατριαρχείου το οποίο όπως φαίνεται άλλαξε άρδην την στρατηγική του μπροστά στις εξελίξεις.
Όλοι πλέον αναμένουν την αντίδραση του Οικουμενικού Πατριαρχείου απέναντι στην ρωσική αμφισβήτηση. Η λέξη Ουκρανία ακούγεται όλο και πιο συχνά στους εκκλησιαστικούς κύκλους ενώ στην Ουκρανία ήδη ορισμένοι κινούνται προκειμένου να ανοίξει ξανά το θέμα της αυτοκεφαλίας.
Το αν το Οικουμενικό Πατριαρχείο κάνει τελικά την κίνηση που όλοι περιμένουν, θα αποδειχθεί μόνο από τα γεγονότα που θα ακολουθήσουν. Η αλλαγή στάσης πάντως απέναντι στην Αθήνα δείχνει ότι το Φανάρι αναζητά συμμάχους.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου