Κατὰ συνέπεια, ἡ Ὀρθόδοξη ἀκαδημαϊκὴ
θεολογία οὔτε ὑποκαθιστᾶ τὴ χαρισματικὴ θεολογία, οὔτε ὅμως
νομιμοποιεῖται νὰ παρουσιάζει ἄλλη θεολογία, διαφορετικὴ ἀπὸ
τὴ χαρισματικὴ θεολογία τῆς Ἐκκλησίας. Ὡστόσο, τὸ κατεξοχὴν
προσδοκώμενο εἶναι, οἱ ἐκφραστὲς τῆς ἀκαδημαϊκῆς θεολογίας νὰ διαθέτουν
βιωματικῶς καὶ τὶς θεολογικὲς προϋποθέσεις τῆς ἁγιοπνευματικῆς
ζωῆς τῆς Ἐκκλησίας, δηλαδὴ τὴ θεοπτία. Τότε θὰ εἶναι σὲ θέση νὰ παράγουν
πρωτογενῆ καὶ ἀπλανῆ θεολογία. Τότε θὰ συνεχίζουν μὲ ἐγκυρότητα
νὰ ἐπικαιροποιοῦν, νὰ ζωντανεύουν καὶ νὰ ἐμπλουτίζουν γόνιμα καὶ δημιουργικὰ
τὴ θεολογικὴ σκέψη τῶν ἁγίων Πατέρων παραμένοντας ταπεινά «ἑπόμενοι
τοῖς ἁγίοις Πατρᾶσι» καί ἀπορρίπτοντας μέ βδελυγμία, ὠς ἀλαζονική,
τή νεόκοπη σύσταση ὁρισμένων θεολόγων «νά ὑπερβοῦμε τούς Πατέρες».
Τότε οἱ σύγχρονοι ἐκφραστές τῆς Ὀρθόδοξης ἀκαδημαϊκῆς θεολογίας
θά παρέχουν πρακτικὰ τὴν ἁγιοπνευματικὴ ἀπάντηση τῆς Ἐκκλησίας στὰ
ποικίλα καὶ πολύπλοκα προβλήματα τῆς ἐποχῆς μας. Τότε μόνο θά εἶναι
σέ θέση νά παρουσιάζουν μιά γνήσια παραδοσιακή καί ζωντανή Ὀρθόδοξη
θεολογία. Τοῦτο βέβαια δέν σημαίνει ὅτι οί ἐκφραστές τῆς ἀκαδημαϊκῆς
θεολογίας, ὅταν στεροῦνται προσωπικῆς θεοπτίας, δέν μποροῦν νά ἐκφράσουν
μία ἀπλανῆ θεολογία. Ἐνόσω εἶναι ταπεινῶς «ἑπόμενοι τοῖς ἁγίοις
Πατρᾶσι» γίνονται ἐκφραστές τῆς διαχρονικῆς δογματικῆς συνειδήσεως τῆς Ἐκκλησίας,
ὁπότε ἐκφράζονται ὀρθοδόξως καί ἀπλανῶς. Ἁπλῶς δέν παράγουν ζωντανή πρωτογενῆ
θεολογία.
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΤΣΕΛΕΓΓΙΔΗΣ: Η ΑΓΙΟΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΖΩΗ ΩΣ ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΗ ΤΟΥ ΟΡΘΟΔΟΞΩΣ ΚΑΙ ΑΠΛΑΝΩΣ ΘΕΟΛΟΓΕΙΝ ΚΑΤΑ ΤΟΝ ΑΓΙΟ... by EpomeniToisAgPatrasi
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου