✓ Οἱ πρόδρομοι τοῦ Ἀντιχρίστου
Ἡ ἔλευση τοῦ «Ἀντιχρίστου», πού περιγράφεται στήν ἱερά Ἀποκάλυψη, εἶναι αὐτή πού θά σημάνει τό τέλος τοῦ παρόντος κόσμου.
Πολλές φορές μέσα στήν ἱστορία ἔχουν πραγματοποιηθεῖ γεγονότα πού θυμίζουν τίς ἐσχατολογικές εἰκόνες τῆς Ἀποκαλύψεως. Μεγάλα δεινά γιά τήν ἀνθρωπότητα, διωγμοί κατά τῆς Ἐκκλησίας τοῦ Χριστοῦ, μεγάλη ἀποστασία τῶν ἀνθρώπων. Ἐπίσης πολλοί «ἀντίχριστοι» ἔχουν γεννηθεῖ καί ἔχουν βυθίσει τήν ἀνθρωπότητα στόν πόνο καί τήν ὀδύνη. Ἔτσι νοεῖται καί τό «παιδία, ἐσχάτη ὥρα ἐστί, καθώς ἠκούσατε ὅτι ὁ ἀντίχριστος ἔρχεται, καί νῦν ἀντίχριστοι πολλοί γεγόνασι» (Α΄ Ἰω. 2,18).
Ὁ Ἅγ. Ἰωάννης ὁ Δαμασκηνός, ἀντιπαραβάλλοντας τούς προδρομικούς ἀντιχρίστους μέ τόν Ἀντίχριστο ὡς ἱστορικό πρόσωπο στά ἔσχατα τῆς ἱστορίας, γράφει στό λόγο του περί τοῦ Ἀντιχρίστου: «Χρή γινώσκειν, ὅτι δεῖ τόν ἀντίχριστον ἐλθεῖν. Πᾶς μέν οὖν ὁ μή ὁμολογῶν τόν Υἱόν τοῦ Θεοῦ ἐν σαρκί ἐληλυθέναι καί εἶναι Θεόν τέλειον καί γενέσθαι ἄνθρωπον τέλειον μετά τοῦ εἶναι Θεόν ἀντίχριστός ἐστιν. Ὅμως ἰδιοτρόπως καί ἐξαιρέτως Ἀντίχριστος λέγεται ὁ ἐπί τῇ συντελείᾳ τοῦ αἰῶνος ἐρχόμενος...» (Ἰω. Δαμασκηνοῦ, Περί Ἀντιχρίστου, ΕΠΕ, τόμ. 1, σελ. 554).
✓ Τό ἐκ τῆς θαλάσσης θηρίο πού εἶναι ὁ Ἀντίχριστος
«Καὶ ἐστάθην ἐπὶ τὴν ἄμμον τῆς θαλάσσης· καὶ εἶδον ἐκ τῆς θαλάσσης θηρίον ἀναβαῖνον» (Ἀποκ. 13, 1-2). Σύμφωνα μέ τούς Ἁγίους Πατέρες καί τούς λοιπούς ἑρμηνευτές τῆς Ἀποκαλύψεως, τό ἐκ τῆς θαλάσσης προερχόμενο θηρίο θά εἶναι ὁ Ἀντίχριστος. Θά εἶναι ἕνας πραγματικός ἄνθρωπος πού θά δράσει «κατ’ ἐνέργειαν τοῦ σατανᾶ» (Β΄ Θεσ. 2, 9). «Καὶ ἔδωκεν αὐτῷ ὁ δράκων τὴν δύναμιν αὐτοῦ καὶ τὸν θρόνον αὐτοῦ καὶ ἐξουσίαν μεγάλην» (Ἀποκ. 13, 2).
Ὁ Ἀντίχριστος θά εἶναι πολιτικός ἄρχοντας καί δυνάστης, θά διαθέτει ἀσυναγώνιστη στρατιωτική καί πολιτική δύναµη καί θά ἱδρύσει ἕνα κράτος, ὡς πλανητάρχης, περιλαµβάνοντας στούς κόλπους του ὅλους τούς λαούς τῆς γῆς, ἀνεξαρτήτως θρησκεύµατος καί χρώµατος. Ἐπίσης θά ἐπιδιώξει ὄχι ἁπλά τήν ἰσοθεΐα, ὅπως ἔπραξε ὁ Ἑωσφόρος, πρίν τήν δηµιουργία τοῦ ἀνθρώπου, ἀλλά τήν ὑπερθεΐα, δηλαδή θά θελήσει ἀλαζονικά νά ὑψωθεῖ πάνω ἀπό τόν Τριαδικό Θεό.
Θά εἶναι «ὁ ἀντικείμενος καί ὑπεραιρόμενος ἐπί πάντα λεγόμενον Θεόν ἤ σέβασμα, ὥστε αὐτόν εἰς τόν ναόν τοῦ Θεοῦ ὡς Θεόν καθίσαι, ἀποδεικνύντα ἑαυτόν ὅτι ἐστί Θεός» (μτφ: «αὐτός πού ἐπαναστατεῖ καί σηκώνει τό κεφάλι ἐναντίον κάθε ὄντος πού λέγεται Θεός ἤ λατρεύεται, ὥστε νά καθίσει σάν Θεός στό ναό τοῦ Θεοῦ μέ τήν ἀξίωση ὅτι εἶναι αὐτός Θεός») (Β΄ Θεσ. 2, 4).
Ὅλη ἡ ζωή καί ἡ δραστηριότητα τοῦ Ἀντιχρίστου θά εἶναι στούς ἀντίποδες τῆς παρουσίας τοῦ Χριστοῦ στήν γῆ (ἀντί-Χριστός), τήν ὁποία καί θά μιμεῖται ψευδῶς γιά νά ἐξαπατήσει τούς πιστούς.
Θά εἶναι ἑβραῖος στήν καταγωγή, ἀπό τήν φυλή τοῦ Δάν καί υἱός πόρνης, ὅπως μᾶς πληροφορεῖ ὁ Ἅγιος Ἱππόλυτος, «ὥσπερ γὰρ ἐκ τῆς Ἰούδα φυλῆς ὁ Χριστὸς γεγένηται, οὕτως καὶ τῆς τοῦ Δὰν φυλῆς ὁ Ἀντίχριστος γενηθήσεται» (Ἁγ. Ἱππολύτου, ΒΕΠΕΣ 6, σελ. 201). Στό ἴδιο συμπέρασμα καταλήγει ὁ Ἅγιος Ἀνδρέας Καισαρείας (ΣΤ’ αι.): «ὅτι ἡ φυλὴ τοῦ Δάν, ὡς ἐξ αὐτῆς τικτομένου τοῦ Ἀντίχριστου, ταῖς λοιπαῖς οὐ συντέτακται» (Ἁγ. Ἀνδρέου ἀρχιεπίσκοπου Καισαρείας, Ὑπόμνημα στὴν Ἀποκάλυψη, Migne, PG 106, 281).
Ὁ Ἅγιος Ἐφραίμ ὁ Σύρος ἀναφέρεται στή γέννηση τοῦ Ἀντιχρίστου ἀπό πόρνη: «Γεννᾶται μέν ἀκριβῶς ἐκ κόρης μιαρᾶς», (Ἐφραίμ Σύρου, Ἀσκητικά, Λόγος εἰς τήν Δευτέραν Παρουσίαν τοῦ Κυρίου, Ἔκδ. Ρηγοπούλου, σελ. 326), ἐνῶ ὁ Ἅγιος Ἱππόλυτος ἀναφέρεται στήν προσπάθεια νά πλανήσει ὅτι γεννήθηκε ἀπό παρθένο: «Ἐκ μιαρᾶς γυναικός ἐξελεύσεται ἐπί τῆς γῆς, τίκτεται δέ ἐν πλάνῃ ἐκ παρθένου» (μτφ: «Θά προέλθει ἀπό μιασμένη γυναίκα καί θά προσποιηθεῖ ὅτι γεννιέται ἀπό παρθένο») (Ἁγίου Ἱππολύτου, Περί τῆς συντελείας τοῦ κόσμου 22-25, ΒΕΠΕΣ 6, σελ 284).
Θά ἔχει καί ὁ Ἀντίχριστος τόν «Πρόδρομό» του, τόν Ψευδοπροφήτη (τό ἐκ τῆς γῆς θηρίον), ὁ ὁποῖος θά προετοιμάσει τό ἔδαφος γιά νά καθίσει ὁ Ἀντίχριστος σάν θεός στόν Ναό τοῦ Θεοῦ στά Ἱεροσόλυμα καί νά παραπλανήσει τούς ἀνθρώπους ὅτι εἶναι θεός - µεσσίας.
Ὁ Ἀντίχριστος θά φέρει στό σῶμα του βαθειά πληγή καί θά προσποιεῖται ὅτι πάσχει γιά τή σωτηρία τῆς ἀνθρωπότητος ὅπως καί ὁ Χριστός ἔπαθε πάνω στό Σταυρό. Μάλιστα θά θεραπευθεῖ φαινομενικά, κάτι πού θά κάνει βαθειά ἐντύπωση στούς ὑποτεταγμένους σ’ αὐτόν λαούς καί θά ξεσπάσουν σέ δαιμονικές δοξολογίες μέ ἀποτέλεσμα νά αἰχμαλωτιστοῦν οἱ ψυχές τους ἀπό τά δεσμά τῆς σατανικῆς δύναμης τοῦ Ἀνόμου. «Καὶ μίαν ἐκ τῶν κεφαλῶν αὐτοῦ ὡς ἐσφαγμένην εἰς θάνατον· καὶ ἡ πληγὴ τοῦ θανάτου αὐτοῦ ἐθεραπεύθη, καὶ ἐθαύμασεν ὅλη ἡ γῆ ὀπίσω τοῦ θηρίου» (Ἀποκ. 13, 3-4).
Σύµφωνα µέ τούς λόγους τοῦ Κυρίου: «ὥστε πλανῆσαι, εἰ δυνατόν, καί τούς ἐκλεκτούς» (Ματθ. 24, 24), ὁ Ἀντίχριστος θά χρησιμοποιήσει κάθε μέσο μέ σκοπό νά πλανήσει ὄχι μόνο τούς ἀπίστους ἤ τούς ὀλιγοπίστους χριστιανούς, ἀλλά ἐάν εἶναι δυνατόν καί τούς ἐκλεκτούς καί νά τούς παρασύρει σέ προσκύνησή του.
Ἡ δράση του πάνω στή γῆ θά ἔχει µικρή χρονική διάρκεια: μόνον 42 μῆνες, δηλαδή τριάμισι χρόνια. «Καὶ ἐδόθη αὐτῷ ἐξουσία πόλεμον ποιῆσαι μῆνας τεσσαράκοντα δύο» (Ἀποκ. 13,5).
Κατά τό χρονικό διάστημα τῶν τρεισήμισι χρόνων θά παρουσιαστοῦν οἱ δύο προφῆτες, Ἠλίας (Μαλ. 4,4) καί Ἐνώχ (Γέν. 5, 24, βλ. καί Ἁγ. Ἰω. Δαμασκηνοῦ, Ἔκθεσις Ὀρθοδόξου Πίστεως, κεφ. 6), καί θά δράσουν προφητικά ἐναντίον τοῦ Ἀντιχρίστου στήν Ἱερουσαλήμ, καταγγέλλοντάς τον ὡς ψευδοµεσσία. Θά εἶναι ἐνδεδυµένοι µέ σάκκους, γιά νά δηλώσουν τό βαρύ πένθος καί τήν λύπη τους γιά ὅλους ἐκείνους πού θά ἐξαπατῶνται ἀπό τόν Ἀντίχριστο καί θά κηρύξουν γιά χίλιες διακόσιες ἑξήντα μέρες, δηλαδή τρεισήµισι χρόνια (Ἀποκ. 11, 3-11). Μετά ἀπό αὐτό τό διάστημα θά βασανισθοῦν φρικτά καί θά θανατωθοῦν ἀπό τόν Ἀντίχριστο. Τά πτώµατα τους θά παραµείνουν ἄταφα, κατά τήν διαταγή του, γιά τρεισήµισι µέρες στήν κεντρική πλατεῖα τῆς Ἱερουσαλήµ. Ὅσοι θά ζοῦν τότε, θά δοῦν αὐτό τό φρικτό θέαµα καί θά τροµοκρατηθοῦν ἀκόµη περισσότερο γιά τή φαινομενική αὐτή δύναμη τοῦ Ἀντιχρίστου: «Καὶ ὅταν τελέσωσι τὴν μαρτυρίαν αὐτῶν, τὸ θηρίον τὸ ἀναβαῖνον ἐκ τῆς ἀβύσσου, ποιήσει μετ’ αὐτῶν πόλεμον καί νικήσει αὐτούς καὶ ἀποκτενεῖ αὐτούς. καὶ τό πτῶμα αὐτῶν ἐπί τῆς πλατείας τῆς πόλεως τῆς μεγάλης...καὶ βλέπουσιν ἐκ τῶν λαῶν καὶ φυλῶν καὶ γλωσσῶν καὶ ἐθνῶν τὸ πτῶμα αὐτῶν ἡμέρας τρεῖς καὶ ἥμισυ, καὶ τὰ πτώματα αὐτῶν οὐκ ἀφήσουσι τεθῆναι εἰς μνῆμα» (Ἀποκ. 11, 7-9, Βλ. καί Ἀνδρέου Καισαρείας, P.G. 106, 313: «Μετά τό διαμαρτύρασθαι αὐτούς...ἀνελεῖ αὐτούς κατά θείαν συγχώρησιν, καί ἄταφα αὐτῶν καταλείψει τά σώματα, ἐν αὐτῇ τῇ Ἱερουσαλήμ»).
✓ Τό ἐκ τῆς γῆς θηρίο πού εἶναι ὁ Ψευδοπροφήτης
Τό δεύτερο θηρίο πού παρουσιάζεται στήν Ἀποκάλυψη κατά τούς Ἁγίους Πατέρες εἶναι ὁ Ψευδοπροφήτης.
«Καὶ εἶδον ἄλλο θηρίον ἀναβαῖνον ἐκ τῆς γῆς, καὶ εἶχε κέρατα δύο ὅμοια ἀρνίῳ, καὶ ἐλάλει ὡς δράκων. καὶ τὴν ἐξουσίαν τοῦ πρώτου θηρίου πᾶσαν ποιεῖ ἐνώπιον αὐτοῦ» (Ἀποκ. 13, 11-14).
Τό ἔργο τοῦ Ψευδοπροφήτη, ὅπως φαίνεται ἀπό τό ἱερό κείμενο, θά εἶναι ἡ µέ κάθε τρόπο στήριξη τῆς ἐξουσίας καί δυνάµεως τοῦ Ἀντιχρίστου: «καί ποιεῖ τήν γῆν καί τούς ἐν αὐτῇ κατοικοῦντας ἵνα προσκυνήσωσι τό θηρίον τό πρῶτον» (Ἀποκ. 13,12). Ἐπίσης ἀντιπαραβάλλεται, ἀπό τόν Ἅγιο Ἀνδρέα Καισαρείας, μέ τό ἔργο τοῦ Ἁγ. Ἰω. τοῦ Βαπτιστοῦ ( P.G.106, 337 B).
Ὁ Καθ. Π. Μπρατσιώτης χαρακτηρίζει τόν Ψευδοπροφήτη ὡς ὑπασπιστή τοῦ Ἀντιχρίστου : «Ἀσφαλῶς δέ πρόκειται ἐνταῦθα περί τοῦ ‘‘ψευδοπροφήτου’’ ὡς ὀργάνου ἤ ‘‘ὑπασπιστοῦ’’ τοῦ Ἀντιχρίστου» (Ἡ Ἀποκάλυψις τοῦ Ἀποστόλου Ἰωάννου, Χαρ. Π. Συνοδινός, Ἀθήνα 1950, σελ. 213).
Ὁ Ψευδοπροφήτης θά ἑδραιώσει ἕνα κλίμα σύγχυσης, πλάνης, χαλάρωσης τῶν ἠθῶν καί ἀποπροσανατολισμοῦ τῶν πιστῶν ἀπό τίς πνευματικές ἀξίες. Μέ τήν ἀπειλή δέ τοῦ οἰκονομικοῦ ἀποκλεισμοῦ θά ἐπιβάλλει τό χάραγμα, μέ τόν ἀριθμό 666, σέ ὅσους θά ἀποδεχθοῦν νά προσκυνήσουν τόν Ἀντίχριστο (Ἀποκ. 13, 14-18).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου