«Οἰκονομικός ὁλοκληρωτισμός. Μία
θεολογική προσέγγιση»
Ἀρχιμ.
Ἀθανασίου Ἀναστασίου
Προηγουμένου
Ἱερᾶς Μονῆς Μεγάλου Μετεώρου
Ὁμιλία
στήν ἡμερίδα μέ θέμα:
«Κατάργηση μετρητῶν, τέλος τῆς ἐλευθερίας.
Ὁδεύοντας πρός τόν ὁλοκληρωτισμό»
Στάδιο
Εἰρήνης καί Φιλίας, Πειραιᾶς 24-6-2017
Εἰσαγωγικά
Στήν
ἀποψινή μας εἰσήγηση θά ἑστιάσουμε ἐπιλεκτικά σέ κάποιες συγκεκριμένες πτυχές
τοῦ ὅλου θέματος, οἱ ὁποῖες ἅπτονται τῆς θεολογικῆς πλευρᾶς του. Συγκεκριμένα θά
ἀναφερθοῦμε:
1.
Στό αὐτεξούσιο τοῦ ἀνθρώπου καί στήν θεολογική διάσταση τῆς ἐλευθερίας του, πού
πλήττεται βάναυσα ἀπό τόν ἠλεκτρονικό καί οἰκονομικό ὁλοκληρωτισμό πού τείνει
νά ἐπιβληθεῖ.
2.
Στήν ἐσχατολογική διάσταση τοῦ θέματος:
τήν σύγχρονη, δηλαδή, ἀποστασία∙ τό μυστήριο τῆς ἀνομίας καί πῶς ἐνεργεῖται στήν
ἐποχή μας∙ τά προδρομικά σημεῖα τῆς ἐλεύσεως τοῦ Ἀντιχρίστου.
3.
Στήν ἀντιμετώπιση τῶν διάφορων συγχρόνων πρακτικῶν ζητημάτων πού καθημερινά ἀνακύπτουν.
4.
Στήν μετάνοια καί τήν προσευχή ὡς τά πλέον δραστικά ἀντίδοτα-φάρμακα στήν ἀνομία
καί τήν ἀποστασία καί ὡς τά μόνα ἀποτελεσματικά μέσα γιά τήν ἀποτροπή ὅλων τῶν ἐπερχόμενων
δεινῶν.
1. Αὐτεξούσιο - ἐλευθερία τοῦ ἀνθρώπου
Ὁ Θεός ἔπλασε τόν ἄνθρωπο «κατ’ εἰκόνα καί καθ’ ὁμοίωσίν»
Του, γι’ αὐτό καί τοῦ δώρησε ἕνα ἀπό τά μεγαλύτερα ἀγαθά, πού μαζί
μέ τήν λογική, τόν διακρίνει ἀπό τά ἄλογα ζῶα, τό ἀγαθό τῆς ἐλευθερίας, δηλαδή
τό αὐτεξούσιο. Ὁ Ἅγιος Γρηγόριος
Νύσσης χαρακτηρίζει τό αὐτεξούσιο τοῦ ἀνθρώπου ὡς, κατά χάριν, ἰσόθεο τιμή στόν
θεοειδή ἄνθρωπο[1].
Τό
αὐτεξούσιο τοῦ ἀνθρώπου καί ἡ ἐλεύθερη προαίρεσή του στίς ἐπιλογές
καί τίς πράξεις του τόν καθιστᾶ κύριο κριτή τῶν ἀποφάσεών του καί ὑπεύθυνο
τῆς σωτηρίας του. Τόσο
πολύ, μάλιστα, σέβεται ὁ Θεός τήν ἐλευθερία τοῦ ἀνθρώπου, πού, ὅπως
μᾶς ἀναφέρει τό πατερικό λόγιο, «ὁ
ἄνευ σοῦ πλάσας σε (Θεός) οὐ δύναται ἄνευ σοῦ σῶσαί σε»· δηλαδή ὁ
Θεός, πού χωρίς τήν δική σου συμμετοχή σέ ἔπλασε, δέν μπορεῖ, χωρίς
τήν δική σου συμμετοχή, νά σέ σώσει. Τό αὐτεξούσιο, ἡ ἐλευθερία τῆς
βουλήσεως δηλαδή, εἶναι πραγματικά μοναδική καί μεγαλειώδης δωρεά τοῦ Θεοῦ πρός
τόν ἄνθρωπο, ἀφοῦ τοῦ παρέχει τήν δυνατότητα καί τό δικαίωμα νά κάνει ἐλεύθερα
καί ἀβίαστα τίς ἐπιλογές του καί νά φθάνει ἀκόμη στό σημεῖο νά Τόν ὑβρίζει καί
νά Τόν ἀρνεῖται.